2020 Duitsland Beieren - dag 2 Zugspitze

5 juli 2021

Hallo allemaal,

Gisteravond vreesden we dat het slecht slapen zou worden. Onze kamer ligt aan de achterkant van het hotel, maar de weg die voor het hotel langs loopt hoor je best goed. Bovendien zaten er beneden op straat mensen met zelf meebrachte drankjes en hapjes en schreeuwende kinderen om 23 uur nog veel lawaai te maken. Maar tegen middernacht gingen ze toch naar huis. Ik denk dat het Bulgaren waren.

Ondanks dat het warm was op de kamer, hebben we goed geslapen. Om 7 uur opgestaan. En na het douchen zijn we naar Ihle gegaan voor het ontbijt. Daar kijken we vanaf het balkon op. We dachten dat dit een broodjeszaak was. Maar toen we naar binnen gingen bleek de broodjeszaak gewoon in de supermarkt te zijn. We hebben ieder een belegd broodje met koffie gekozen. Dat kostte iets van 7 euro in plaats van 30 bij het hotel.

Daarna zijn we via de Deutsche Alpenstrasse naar Garmisch Partenkirchen gereden. Toen we net Füssen uitreden zagen we een pijl naar Schloss Neuschwanstein. Dat is een slot dat model heeft gestaan voor het kasteel van Doornroosje in Disneyland Californië.  Gebouwd in opdracht van Koning Ludwig van Beieren. We gaan dit slot zaterdag bekijken. Hadden thuis al online kaartjes gekocht en zaterdag was de eerste mogelijkheid. Wel nu al een foto genomen.

Bovenste foto is Schloss Hohenschwangau. Dit lag net mooi in de zon. Schloss Neuschwanstein lag niet zo gunstig. Verderop nog een poging gedaan vanaf een wei. Kerkje stond daar ook.

Beieren zag er precies uit zoals ik het me voorgesteld heb. Bergen met groene alpenweide. Allemaal mooi geschilderde huizen. Echt toch best wel leuk en mooi. Volgens mij is het wel veel drukker dan gebruikelijk in deze tijd van het jaar. Veel Duitsers blijven ook in eigen land.

Tegen 10:30 uur reden we Garmisch Partenkirchen binnen. Veel auto’s en aan het begin van de stad stond al vermeld dat de parkeerplaats bij het station vol was. En de parkeerplaats bij Eibsee ook. En naar een van de twee moesten we net naar toe. We wilden namelijk naar de hoogste berg van Duitsland, de Zugspitse.

Daar kon je in Duitsland op 2 manieren komen:

1.   Met de trein van Garmisch Partenkirchen naar Grainau (ca 20 minuten). Dan overstappen op de tandradbahn door een tunnel naar de gletscher Zugspitzplatt. En dan met de kabelbaan naar de Zugspitze. Je zou dan vanaf GP ongeveer 70 minuten onderweg zijn.

2.   Van Eibsee in 10 minuten met de kabelbaan naar de Zugspitze.

Omdat de parkeerplaats bij Eibsee vol was, moesten we wel voor optie 1 kiezen. Maar toen we in de 2e trein zaten maakte deze een stop bij Eibsee. We konden daar overstappen op de kabelbaan. Dat hebben we toen gedaan.

Op het perron, in de treinen en kabelbaan moesten we een mondkapje dragen. Niet zo prettig met die warmte, maar ook niet heel vervelend. We hadden genoeg plaats in de treinen. Je hoefde niet dicht tegen een vreemde aan op een bank of tegenover elkaar te zitten.

In de cabine van de kabelbaan passen 120 mensen. Die zaten er niet in, maar toch zeker 80. Best dicht op elkaar dus. Wij hebben bij het raam gestaan met de rug naar alle mensen toe, zodat je toch een beetje afstand had.

Het was op bijna 3 km hoogte een stuk frisser, ik schat een graad of 12, maar doordat de zon scheen en er geen wind stond was het niet koud. We hadden wel een vest mee. Er was voor vanmiddag regen voorspeld, daarom waren we al meteen naar GP gereden. Toen we op de top waren kwam en ook veel wolken opzetten.

We zijn een uurtje daar geweest en toen weer via dezelfde route terug naar GP.

Op terras aan een plein in GP hebben we een broodje gegeten. Het viel ons op dat alle gebouwen in de winkelstraat mooie schilderingen hadden. En het leek er op dat dit allemaal net gerestaureerd was. Zag er allemaal erg mooi en verzorgd uit.

Daarna weer terug naar de auto gelopen. Ik wilde de skischans van Garmisch nog zien. We hebben daar alleen een foto van genomen.

Via de Fernpassstrasse terug naar het hotel. We hebben toch een aantal km gelopen en dat irriteerde mijn ontstoken voet best wel. Op de kamer heb ik het bad een beetje gevuld met ijskoud water en een tijdje met mijn voeten ingezeten. Dat voelde heerlijk aan.

We hebben weer in het hotel gegeten, maar was niet zo’n succes. Ik wilde forel nemen, maar kan niet zo goed vis fileren. Vroeg aan de ober of ik de vis gefileerd kon krijgen. “nein” was het antwoord.  Toen maar wat anders genomen.

We besloten om Fussen in te lopen en ergens een ijsje te nemen. We werden aangenaam verrast door het centrum. Heel groot, heel gezellig, veel terrassen en heel veel winkels en prachig beschilderde gebouwen. Alleen jammer dat alle winkels al dicht waren.

Morgen gaan we naar de hangbrug van Reutte. Dat ligt net in Oostenrijk. We waren vandaag ook even in Oostenrijk. Want over de Zugspitze loopt de grens.

Tot morgen.